ازدیاد جمعیت و کمبود زمین و نیز توان مالی افراد عواملی مؤثر در توسعه آپارتماننشینی هستند. این نوع سکونت، موجب پیدایش آداب و رفتاری جدید در عرصه زندگی افراد شده است؛ که در برخی از موارد می‌تواند در تعارض با شخصیت و فرهنگ فردی ، موجب بروز اختلاف و ناسازگاری شود.
شکایت از همسایه
از این‌ رو قانون­ گزار به منظور ایجاد نوع مسالمت‌ آمیزی از هم‌زیستی ، با وضع مقررات و قوانین و نیز تعیین حد و مرز های رفتاری ، زمینه حل و پیشگیری از این اختلافات را مهیا ساخته است.

مشاعات و قوانین آپارتمان نشینی

در « قانون تملک آپارتمان ها » قسمت‌هایی از آپارتمان همچون:

که برای آن‌ها سند مالکیت جداگانه ، با تعیین مالک ، صادرشده است قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به شمار می‌روند که استفاده از آن‌ها در انحصار مالک یا مستاجر همان واحد است و مالکین دیگر نسبت به آن سهمی ندارند؛

قسمت های مشاع در آپارتمان

هر آنچه با استناد به صورت جلسه تفکیک آپارتمان ، اختصاص به واحدی خاص ندارد به عنوان قسمت مشترک ساختمان یا مشاعات ، مورد استفاده همه متصرفان و مالکین قانونی قرار می‌گیرد:

ازجمله قسمت‌های مشترک و مشاع ساختمان‌ اند که مطابق با قوانین آپارتماننشینی ، همه ساکنین مجاز به استفاده از آن هستند.

ساکنین نمی‌توانند مشاعات ساختمان را تصرف و یا به دیگری واگذار کنند مگر با توافق دیگر ساکنین و اجازه قانون؛ و نیز نوع استفاده آنان نباید موجبات آزار و اذیت دیگران را فراهم سازد.

هزینه و مخارج مشاعات بر عهده همه ساکنین است؛ که هرکدام نسبت به متراژ واحد خود، سهم مشخصی دارند. در صورت خودداری مالک از پرداخت این مخارج، مدیر ساختمان می‌تواند وی را از خدمات مشترک مانند سیستم‌ های سرمایش و گرمایش و آب و برق مشترک محروم سازد؛ و در صورت عدم امکان محروم‌سازی، با رجوع به دادگاه و رسیدگی خارج از نوبت، درخواست عدم ارائه خدمات مشترک به مالک را نماید.

در مراحل بالاتر مدیر می‌تواند با مراجعه به ثبت‌ اسناد و املاک کشوری درخواست صدور اجرائیه و توقیف اموال مالک را داده، خسارت تأخیر در پرداخت بدهی را نیز دریافت کند.

در صورتی که در زمینه شکایت از همسایه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

شکایت از همسایه بابت مزاحت و همسایه آزاری

مواجه‌شدن با مزاحمت همسایگان و بروز اختلاف در زندگی آپارتمانی، چندان نادر و غیرمعمول نیست. میهمانی های پر صدا، نگهداری حیوانات، همسایه معتاد، همسایه مجرد و … ازجمله مواردی هستند که می‌توانند موجب بروز کشمکش‌های آپارتمانی شوند.

برای حل‌ و فصل و به سرانجام رساندن این نوع اختلافات می‌توان بعد از شیوه‌های عرفی مانند ریش سپیدی و داوری اطرافیان، از راهکارهای مرتبط قانونی نیز بهره برد.

نوع زندگی آپارتمانی به گونه‌ای است که دایره و مرزهای حقوق فردی به سبب نزدیکی ساکنین با هم، در ارتباط و تداخل اند و همین می‌تواند موجبات بروز تنش میان فردی را فراهم سازد.

بنابراین انجام هر فعلی که آرامش همسایگان را مختل کند قابل‌ پیگیری و اعتراض است.

شکایت

مراحل شکایت از همسایه در شورای حل اختلاف

برای طرح شکایت از مزاحمت همسایه، علاوه بر دادسرا می‌توان به شورای حل اختلاف نیز مراجعه کرد؛ اما پیش از آن تهیه مدرک و سند در زمینه نوع مزاحمت، الزامی است؛ مانند صوت، فیلم و امثال آن؛ و نیز تهیه استشهادیه از اهالی ساختمان یا محل.

مراحل ثبت شکایت از همسایه

برای ثبت شکایت باید به شورای حل اختلافی رفت که صلاحیت رسیدگی به پرونده را داشته باشد که در بیشتر موارد، همان شورای حل اختلاف واقع در محل اقامت خوانده است. در فرم دادخواست علاوه بر درج مشخصات فردی و نشانی دو طرف اختلاف، موضوع خواسته باید ذکر شود و دلایلی که بابت آن طرح دعوا شده است.

پس از ثبت دادخواست توسط معاونت ارجاع ، تمبر و هزینه دادرسی، دادخواست در نوبت رسیدگی می‌ماند. در هنگام رسیدگی، با فراخواندن همسایه مزاحم، موضوع خواسته و ادله ارائه‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شکایت از همسایه مجرد یا معتاد

برای مثال طرح شکایت از همسایه مجرد باید دلیل موجه و قابل استنادی داشته باشد چراکه مجرد بودن به تنهایی نمی‌تواند جرم شناخته شود. (در این مورد اگر همسایه مستاجر است تنها می‌توان از مالک درخواست عدم تمدید کرد) و یا طرح شکایت از همسایه معتاد که با وجود ادله معتبر، از آن جایی‌ که نوع مزاحمت از نوع تعزیری و مشمول مجازات است به سهولت می‌توان نسبت به آن اقدام کرد.

اگر احتمال می‌رود در زمان طرح دعوا ادله موجود در دسترس نباشد می‌توان از شورای حل اختلاف، درخواست «تأمین دلیل» کرد؛ تا در زمان بروز مزاحمت، محل مورد بازدید قرار گیرد.

شکایت از همسایه بخاطر عدم تعمیر ترکیدگی لوله آب یا فاضلاب

بسته به این که لوله آب یا فاضلاب ترکیده لوله اختصاصی باشد یا مشترک رویه متفاوتی دارد:

اگر لوله‌ اختصاصی واحدی نشت کند و به واحد شما خسارت بزند، جبران تمام خسارات مربوط به تعمیر لوله و مرمت خانه بر عهده‌ واحدی است که لوله اختصاصی به آن تعلق دارد و اگر همسایه تمایلی برای تعمیر آن نداشته باشد با ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف می توانید همسایه را مجبور به تعمیر و مرمت کنید

اگر نشتی مربوط به لوله‌ های مشترک ساختمان باشد و در خرابی آن عمدی صورت نگرفته باشد، هزینه تعمیرات بر عهده تمامی ساکنین ساختمان است.

از آنجا که این مورد در قانون تملک آپارتمانها آورده شده شما می‌توانید دادخواستی تسلیم شورای حل اختلاف کنید و اگر ادعای شما در این زمینه پذیرفته شود دادگاه همسایه‌ها را ملزم به مشارکت در هزینه خسارت نشت لوله آب می‌کند.

در صورتی که در زمینه شکایت از همسایه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید